Wednesday, February 28, 2007

 

Semua Remaja Perempuan Bermasalah Pernah Terbabit Hubungan Seks

Kajian sensasi yang telah dibuat oleh seorang Pakar Psikologi Kanak-kanak dan Remaja Dr Khaidzir Ismail dari UKM yang menyatakan bahawa dari 887 pelajar perempuan sekolah menengah yang bermasalah (20 dari setiap sekolah di Selangor) (bermakna lebih kurang 44 sekolah), 886 membuat pengakuan bahawa mereka pernah terlibat dalam kegiatan seks.

Tajuk kajiannya : "Kajian Profil Remaja Perempuan Risiko Tinggi terhadap remaja perempuan berisiko tinggi atau bermasalah".


Gambar hiasan sahaja

Dan dalam radio pagi tadi pun isu ini menjadi perbincangan hangat........menyebabkan pelbagai pandangan dan cadangan diberikan.....

Bagi saya masalah sosial ini dah tak perlu lagi dibuat kajian lagi, perkara jijik ni boleh nampak depan mata sahaja sekarang, jalan sahaja di mana-mana kita dapat tengok.....adakah kita hanya tengok tanpa berbuat apa-apa ?

Kalau orang tanya saya, jawapan saya seperti biasa

Dekat rumah Mak Bapak jaga....
Dekat sekolah Guru dan Cikgu jaga......
Dekat luar rumah dan sekolah KERAJAAN yang kena jaga

Bagi mengubah 'mindset' kita, saya percaya Undang-undang Islam perlu segera dilaksakanakan bagi mengatasi masalah sosial yang semakin melanda orang Malaysia kini dan selamanya

Comments:
slm...

apa yang kita lihat pada masa ini, gejala sosial semakin meningkat dikalangan remaja di malaysia. tak kira bangsa, agama dan keturunan.

bg sy, kajian perlu dilakukan bagi melihat punca remaja ini terlibat dalam gejala yang kurang sihat ini.walaupun pelbagai kajian telah dilakukan, tetapi masalah ini tetap juga berlaku, malah senmakin meningkat..hal ini bukan disebabkan kajian itu gagal.tetapi perlaksanaannya yang tidak telus..

ok, sebagai contoh..masalah remaja disebabkan oleh kurang perhatian daripada ibu bapa..kita dah tahu punca itu..jd apa peranan badan kerajaan supaya ibu bapa lebih memberi perhatian terhadap anak2 mereka..

faktor gejala sosial ini janganlah disalahkan kepada ibu bapa 100%, terdapat byk faktor lain yang menyebabkan berlaku masalah ini..terutama diri individu itu sendiri.

sebagai contoh..banyak org mengatakan pengaruh media massa banyak menyebabkan berlakunya masalah ssosial di malaysia. kita dah tahu media massa sekarang seperti majalah, sumber internet dan sebagainya menyebabkan berlaku masalah ini.so, apa peranan kita sebagai masyarakat ini..perlulah bimbingan kepada golongan remaja ini bagaimana cara penggunaan media massa secara berfaedah..kalau nak di salahkan 100% pada media massa susah juga..ini bergantung pada diri individu tersebut..kalau positif yang dia ambil dari media tersebut, maka positif lah tindakan dan sahsiah yang terbentuk dan begitu juga sebaliknya..

sy tak mahu mengulas lebih lanjut..cukuplah coretanku sampai disini..

terima kasih pada penulis blog di atas keprihatinan anda pada masalah sosial yang berlaku pada zaman yang serba moden ini...

sekian..(^_^)
 
Post a Comment

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?