Tuesday, February 20, 2007

 

Pameran Kegemilangan Sains Dalam Tamadun Islam

Pada kebiasaannya kalau aku bawak anak-anak aku tengok pameran, selalunya mereka nampak boring. Tapi kali ini bila aku bawak tengok Pameran Kegemilangan Sains Dalam Tamadun Islam anjuran MOSTI dan kerjasama Institut Sejarah Sains Arab-Islam di Johnn Wolfgang Goethe University Frankfurt, Jerman, anak-anak aku nampaknya penuh berminat. Ini disebab pameran sebegini semacam pengetahuan baru bagi mereka serta ada model pameran menggunakan teknologi 'touch screen'. Lagipun model-model binaan, bangunan yang bergeometri memang memainkan peranan bagi menarik minat anak-anak aku yang aku tengok kecik-kecik ni mereka cenderung ke arah 'engineering'.

Walaubagaimanapun aku teramatlah kagum melihat keupayaan akal fikiran tamadun Islam Zaman Dahulu sehingga boleh mampu mendepani dalam segala hal. Ini termasuklah
Matematik, Seni & Arkitek Astronomi Islam, Geografi, Pengembaraan, Penemuan Perubatan Teknologi & Reka Cipta


Dari pameran ini, aku ingin buat kesimpulan seperti berikut :

1. Orang Islam amat meminati geometri kerana mereka terpaksa menggunakan matematik serta kiraaan geometri bagi menentukan peredaran waktu seperti waktu sembahyang, waktu puasa, arah kiblat dan penentuan bulan-bulan yang disebutkan dalam Al Quran. Minat mereka ini diterjemahkan dalam architecture yang ditunjukkan dalam bangunan seperti masjid, istana-istana dan lain-lain. KLCC pun dibina mengikut geometri-geometri Islam seperti yang ditunjukkan dalam pameran ini.

2. Aku cukup yakin dan percaya bahawa orang Islamlah yang menemui ilmu astronomi, matematik, arkitek, kejuruteraan sebab mereka terpaksa menjawab soalan-soalan waktu sembahyang, puasa, zakat, haji dan lain-lain yang telah difardhukan ke atas mereka termasuklah membangunkan kalender Islam. Barat tahu menciplak sahaja - sebab apa guna kalender, pembahagian waktu dalam satu hari, masa 24 jam dan lain-lain sebab sebenarnya masa dalam sehari tidak berguna dalam proses ibadat mereka. Mereka hanya tahu breakfast, lunch and dinner sahaja dalam satu hari, serta bila nak serang orang Islam di Palestin, Iraq dan lain-lain sahaja.

tepatlah tema pameran kali ini

SAINS ISLAM MENDAHULUI ZAMAN

Comments: Post a Comment

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?