Sunday, February 25, 2007

 

Kenapa MLM jadi haram ?

Semalam aku di'offer' lagi untuk masuk MLM....aku malas nak join sebab kena cari orang jadi member dibawah aku dan macam biasa kena kekal point-point tertentu....
dengan senang jawapan skema aku kepada MLM businessman ialah :

aku boleh masuk jadi member dan register, tapi ada syaratnya ialah orang yang offer aku tu carik orang dan letak bawah aku, dan dalam masa 6 bulan aku nak return seperti yang dijanjikan....
lepas dia orang akan jawab balik, kalau nak bisness kena usaha lah
response aku 'thats the rule if you want to business with me, ....................'

bukan aku nak sombong dan bongkak, tapi aku tengok business MLM ni macam ada tak betul...sebab nabi pun tak ada perkenal konsep business macam ni...kawan-kawan aku banyak yang gagal dalam business MLM dan ada yang bankrap sebab dah labur macam macam untuk berjaya dalam MLM

anyway tiba-tiba aku terbaca website Ustaz Zaharuddin


MLM yang jelas haram ;

1. Harga tinggi dari biasa
2. Jualan target sebagai syarat komisyen
3. Tiada sebarang produk untuk diniagakan, perniagaannya hanyalah dengan mencari orang bawahanya (downline), setiap kali ia mendapat ahli baru, maka diberikan beberapa peratus dari yuran ahi tersebut kepadanya.
4. Memaksa pembeli untuk menggunakan produknya atau yang dijual adalah barang haram.

Beliau menyarankan agar bagi peniaga MLM ni memastikan supaya
1. Produk MLM ini mestilah dibeli dengan tujuan yang sebenarnya
2.
Produknya bukan emas dan perak
3.
Komisyen yang diberikan kepada ahli untuk setiap penjual dan ahli bawahannya mestilah jelas.
4.
Keuntungan dan komisyen bukan berdasarkan ‘kepala' atau ahli yang ditaja
5.
Tidak diwajibkan bagi si ahli menjual jumlah tertentu
6.
Setiap ‘upline' atau orang di sebelah atas mestilah menaruh usaha atas jualan orang bawahannya
7.
Tidak menggunakan skim piramid iaitu skim siapa masuk dulu akan untung selamanya.
8.
Mempersembahkan system komisyen dan bonus yang telus dan boleh difahami
9.
Menstruktur plan pemasaran di anatara ahli dan orang bawahannya secara musyarakah


keterangan lanjut tentang MLM ni sila rujuk Website Ust Zaharuddin

Comments: Post a Comment

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?