Sunday, October 29, 2006

 

Suara Kaum Cina Di Satukan? – Ahad 22hb October 2006 - Berita Harian

On the way balik ke Parit Buntar untuk Raya kali ini, macam biasa aku selalu tak akan miss surat khabar hari Ahad, sebab banyak pendapat yang di utarakan oleh penulis-penulis bebas dalam edisi Ahad tak kira Berita Harian atau pun Utusan Malaysia. Berita kedua-dua akhbar ni agak sama, Cuma yang lain isikandungannya hanya di bahagian ruangan pembaca, penulis tamu dan lain-lain, sebab perspektif cerita yang disampaikan itu berlainan dan mengikut pendapat masing2, ia di tentukan oleh pemilik berita.

Isu pembelian surat khabar Nanyang Siang Pau kepada Tan Sri Tiong Hiew King pemilik Sin Chew Daily yang juga pemilik dua dan tiga lagi Suratkhabar Cina menarik minat aku Berita dalam Sun2surf, sebab aku memang suka tentang pemilik suratkhabar sebab siapa ‘owner’ satu-satu suratkhabar, maka power untuk menentu bahan berita adalah dari pemilik.

Aku juga mula berkecimpung dalam penerbitan dari sekolah lagi, aku terlibat dalam penerbitan ASAS sekolah – majalah tahunan sekolah aku secara tak langsung, di universiti pun aku terlibat dalam persatuan-persatuan punya sisipan-sisipan berita serta terlibat juga mengedarkan edaran-edaran berita-berita bawah tanah, yang ni biarlah rahsia. Masa kerja pun aku ada tolong-tolong kat ofis buat buletin company, dan ada gak bantu surau buat buletinnya sendiri.

Masa pilihanraya tahun 1999, aku terlibat dalam pilihanraya di Kedah yang mana aku antara ditugas untuk mengeluarkan berita dan jawapan balas, kepada isu yang dibangkit oleh sesuatu parti…pada masa inilah aku merasakan maklumat cukup penting untuk disampaikan kepada pembaca secara tepat, cepat dan menarik supaya orang yang membacanya appreciate dengan apa yang dibacanya.

Aku tertarik dengan idea oleh seseorang kawan yang ke kenali ketika itu, mahasiswa dari seberang laut, yang mana jawapan balas atau maklumat yang dikeluarkan perlu di kongsikan bersama untuk semua rakyat Malaysia, yang mana beliau membuat satu suratkhabar mini yang menjawab isu-isu semasa ketika pilihanraya. Dan surat khabar mini ni di save’kan’ dalam bentuk PDF dan diedar secara elektronik ke seluruh Malaysia. Ianya telah di print dan diedarkan secara percuma….aku respek betul idea ni, mungkin taktik ini akan digunakan lagi di pilihanraya akan datang….mungkin akan dibuat secara lebih interaktif…..

Melalut pulak aku ni, berbalik kepada suratkhbar Cina ini, Nan Yang Siang Pau milik MCA, kenapa dijual kepada Tan Sri Tiong melalui anak syarikatnya EZYwood Options Sdn Bhd yang membabitkan pembelian 21.02% saham dari Nan Yang yang memberi kuasa kepada orang bukan politik ?.

Ini menunjukkan sesuatu yang menarik akan berlaku dalam sebaran maklumat oleh orang Cina, kuasa maklumat sekarang nampak gayanya berada di kalangan bisnessman cina, mereka ni boleh beli undi, so fenomena ini adalah pelik kerana pada masa sekarang sesiapa yang mengusai maklumat akan memiliki kuasa, dan sesiapa yang memiliki kuasa akan memiliki kekayaan dan sesiapa yang memiliki kekayaan akan memiliki Malaysia sekarang ini.

Comments: Post a Comment

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?