Tuesday, October 31, 2006

 

But he has nothing on!

DIPETIK DARI BLOGGER PEMERHATI POLITIK

Teringat saya pada kisah kanak-kanak The Emperors New Clothes karangan Hans Chirstian Andersen (1837), Maharaja yang ditipu oleh seorang penjahit yang kononnya telah menjahit pakaian yang paling istimewa untuknya. Sebenarnya penjahit itu memperbodohkan Maharaja yang bongkak itu, dan Maharaja pula tidak mahu mengakui yang ia sebenarnya bodoh. Lalu apabila Maharaja memanggil para pembesarnya untuk melihat pakaian barunya itu, semua pembesar mengakui ia cantik dan istemewa walaupun hakikatnya Maharaja tidak berbaju dan berbogel lantaran dibohongi penjahit tadi.

Para pembesar itu terpaksa berlakon kerana takut lantaran kedudukan masing-masing untuk menuduh Maharaja sebenarnya bodoh.

Saya tidak bermaksud menuduh sesiapa bodoh tetapi kesimpulan kisah ini tadi, apabila Maharaja itu berarak sekeling pekan dalam keadaan berbogel, seluruh rakyat terpegun namun tak siapa berani menegur kerana bimbang akan kedudukan masing-masing sehinggalah seorang kanak-kanak pintar dikalangan mereka berkata:

But he has nothing on!

Selepas itu barulah riuh satu Negara bersorak bahawa Maharaja sebenarnya tidak berpakaian dan berbogel dikhalayak ramai.

Jangan sampai kita dalam keadaan demikian, atau apakah kita telah pun berkeadaan demikian?

RESPONSE

MAHARAJA TERSEBUT PATUT BERDIRI YAKIN MENJAWAB SECARA BERANI YANG PENJAHIT ITU SALAH DENGAN MEMBERI SEBAB MENGAPA TINDAKAN PENJAHIT ITU SALAH, DAN MEMANG APA YANG DIJAHITNYA ITU TIPU SEMATA-MATA. JAWAPAN PERLU DATANG DARI MAHARAJA TERSEBUT, TIDAK PERLU TUNGGU PEMBESAR LAIN UNTUK MEMBERITAHUNYA. JAWAPAN PERLU KONKRIT, BERFAKTA, BUKAN LAGI MENERANG TAPI MENYERANGBALAS ATAS PENIPUAN YANG DIBUAT

KITA AMBIK IKTIBAR JIRAN KITA RAJA BHUMIBOL ADULYADEJ, RAJA THAILAND YANG MEMECAT PM NYA SENDIRI DENGAN TIDAK TERAGAK-AGAK.

YANG PENTING SEBELUM TINDAKAN DIBUAT, REASON AND JUSTIFICATION PERLU DIKEMUKAKAN KEPADA SEMUA BAGI TUJUAN KEFAHAMAN

PAK LAH AND MAHATHIR, MAY ALLAH BLESS YOU.

Comments: Post a Comment

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?