Saturday, October 14, 2006

 

Aktiviti Masa Raya Nanti - Kumpul Database Sanak Saudara

Saya dah dua kali membuat percubaan untuk membuat family tree adik beradik kedua-kedua parents saya, tapi kurang berjaya. Ni sebab kadangkala data yang dapat tak lengkap. Lepas tu pulak tiap-tiap tahun bertukar-tukar info - pertukaran alamat, pertukaran handphone no, penambahan ahli keluarga. Database ini saya buat dalam 'microsoft excel' lepas tu saya fwd kat ketua keluarga untuk distribute kat family members yang lain.
So setiap kali ada pertukaran, saya kena update - tak interaktif langsung....finally give -up, jadilah projek gajah putih, sebab di sebelah arwah mak saya, ada cadangan nak buat gathering besar-besaran - Keluarga Al-Jaleel.

so dengan info kawan-kawan saya dapat beberapa website yang menarik yang boleh diupdate terus oleh keluarga dalam internet, masuk gambar, print, alamat terbaru dan lain-lain...ada dua yang menarik minat saya sekarag ni

http://www.ancestry.com/
macam-macam ada dalam website ni, cuma yang kurengnya - kena bayar....

http://www.tribalpages.com/ - saya prefer yang ni
yang ni free.....cuma nak kena faham sikit pasal nama ni...sebab

kalau kat oversea - nama ayah dulu baru nama anak bukan macam malaysia terbalik. pening jugak saya nak mengisi ni pasal

contoh ye

lanrambai bin gab
amaria binti gab

anak lanrambai
posto bin lanrambai

anak amaria
kudin bin daeng

maka

jika ikut international standard
gab lanrambai
gab posto
gab amaria
gab kudin

betul ke ni, saya tak tahu pulak macam mana nak kaitkan ni, mungkin mereka yang dok kat oversea lama atau sapa sapa yang faham boleh tunjuk ajarkan sikit

Comments:
Salam

Sebab Gab (nama akhir from the man's side) di kira permulaan salasilah atau nama keluarga, jadi ia akan dikekalkan... Rasanya. Kalau salah tolong betulkan sebab belum try lagi buat secara internet ni. Nak cuba jugalah sat gi.

I did salasilah for my family belah emak - manual jer. Alhamdulillah diaorg bukan jenis nomad jadi alamat tetap :)

Dari satu induk (my grandmother and she's still alive alhamdulillah) our clan dah bertambah hampir 150 orang. Macam tak percaya betul!

Gud Luck on your attempt to do your family tree dan selamat berpuasa
 
thanks for the support datang jauh dari glasgow ni, so macam mana life kat sana ?
 
Alhamdulillah, life is bearable. Sedang menyesuaikan diri kat sini walaupun hidup bawah poverty line (poverty line -£800 per household per month).:)

Selamat Eid-ulfitr. Harap2 raya jatuh hari Ahad, takyahlah we all beraya dalam lecture hall :D
 
It has been discussed in the community forum.

Hopefully Berlingo will get it realized to have the family tree for the family.

3 months before my grandfather died (at the age of 95)in 2004, I sat down for more than 6 hours with him charting the family tree. Alhamdulillah, he's got a good memory over the whole flow, even surprised me he could spell out correctly down to the members of the family below 10 years old from other branch of the tree. It's not surprising if it happens to be my kids or my cousins' kids but from different branch of it centering on his grandfather.

We have some 200++ members recorded and my next project together with my brother is to mark the tombs in the graveyard in our kampung that belongs to our forefathers.... You know, after more than 50 years, you can hardly identify some of them...
 
Post a Comment

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?