Friday, September 29, 2006

 

Perkara yang membatalkan puasa

Anak aku ni, masa puasa ni selalu pulak dok hisap jari. So aku cakap lah nanti boleh batal puasa.....So anak aku pun bacalah nota risalah ramadhan dengan NADA YANG SUNGGUH KUAT yang diberi oleh SKSU - tentang perkara yang membatalkan puasa...dia pun baca

No 1. Makan dengan sengaja
No 2. Memasukkan sesuatu ke dalam rongga denga sengaja
No 3. Muntah dengan sengaja
NO 4. BERSETUBUH dengan sengaja
masa ni, dia terhenti, aku tahu dia tengah fikir apa dia bersetubuh tuh, dalam hati kecil ku...janganlah tanya aku....susah nak explain ni...peuhh nasib baik tak tanya...dan dia pun meneruskan bacaannya
NO 5. Mengeluarkan AIR MANI dengan sengaja
terhenti sekali lagi....alahai kenapalah dia baca kuat-kuat pulak tuhhhhh....nasib baik dia teruskan
NO 6 Keluar darah Haid dan nifas
NO 7 Gila walaupun sebentar
No 8 Mabuk atau pengsang sepanjang hari
NO 9 Berbuka sebelum masuk waktunya
NO 10 Murtad...

Anak aku pun tanya "Ayah-tak ada pun tulis hisap jari batal puasa?" dan aku menerangkanlah kenapa hisap jari tu sebenarnya makruh....mengikut notanya item c dalam makruh bagi orang berpuasa.....

baru dia agree

Kandungan Risalah Ramadhan SKSU

1. Kelebihan Ramadhan
2. Lafaz niat puasa
3. Rukun puasa
4. Perkara Sunat ketika berpuasa
5. Adab-adab berpuasa
6. Doa berbuka puasa
7. Makruh bagi orang berpuasa
8. Pekara yang membatalkan puasa

Comments:
anak ko dah tahu dah kot maksud bersetubuh dan air mani tu apa... tu yg dia tak tanya ko dah tu hahaha
 
Post a Comment

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?