Monday, September 25, 2006

 

Decision making

Tiba-tiba hari ini terkejut aku bila salah seorang junior executive bertanya aku macam mana aku buat keputusan dalam dalam satu-satu hal ? dalam hati kecil ku ni berkata, soalan ni nak mengena aku atau nak test aku jer….
Sebelum aku jawab, aku pun bertanya balik kat dia sebab apa dia tanya ?
Dia pun menjawab : "I tengok kadang-kadang management buat keputusan mengarut ?

Bagi aku, kalau nak buat keputusan kena ada banyak bende kena pertimbangkan

1. Apakah basis prinsip/procedures/rule and regulation yang perlu diikuti, contoh macam aku orang islam – first basis is Al Quran, kalau kat ofis ni kita ada prosedur, kalau kat atas jalan tu kita ada undang-undang jalan raya dll, then

2. setiap keputusan yang nak kita buat perlu ada jawapan “why’ kita decide macam tu – must have justification and well supported


3. at the same time kita kena assess situation, tengok apa impact keputusan kita, macam mana kalau keputusan kita silap, lebih-lebih keputusan-keputusan penting

4. Yang dinasihat oleh president company aku ni kita kena guna‘Common sense’ and street smart masa buat keputusan, supaya keputusan kita tepat dan betul. Kadangkala dengan banyak research , fact dan lain, menyebabkan kita susah untuk buat keputusan, oleh yang demikian kita kena nilai mengikut akal yang kita ada.

Dan yang penting selepas semuannya dibuat, jika keputusan iu salah, maka we have to accountable dengan decision tu......biasalah bukan semua orang buat decision betul, then belajar dari kesilapan

Tapi bila aku tanya lagi sebab apa dia tanya soalan tu ??, sebenarnya dia pun cakap "ada management yang takut buat decision….lebih baik bagi kat junior untuk buat decision"

eemhhhhhhhhhhhhh??????

Comments:
To be honest with you; my gut feeling says one fine day you'll make a BIG LEADER considering what have you gone through being active many activities an all.

I am very happy hearing the energies spent, be it mantal or pyhsical for it'll one day be justified and forget me not with my outlook over the course you'd have someday.
 
Again TQ Gab, lain macam bunyi nyer ni.....Actually my dream is to be a businessman one day.....tapi nak kena belajar banyak dengan you ler GAB....Anyway, can we have a drink one day, you name the place i belanja.....KLCC perhaps ?
 
Post a Comment

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?