Sunday, August 13, 2006

 

Terima kasih komen dari Mimosa

Berikut ada komennya dalam blog ku- jutaan terima kasih

Sekadar pendapat,

i. Kalau islam buatkan satu standard piawai bukankah ini bermakna seolah2 kita mengikut mereka juga. Bukankah kdg2 ketidakseragaman itu ada hikmah disebaliknya.

2. Sudah sedia maklum, dalam islam bukankah kita ada al-quran yg. lengkap dan boleh dijadikan piawaian juga.
(Contoh: Faraid/pembahagian harta pusaka)

3.Piawaian peringkat islam global mungkin lebih cabaran disbbkan spt. hal-ehwal mazhab, ketabsuban asal usul dan sosio-budaya misalnya.

4. Walaubagaimanapun, buat permulaan jika kita disini sudah dapat menyelaraskan bab2 keluarga islam bagi setiap negeri,pembahagian faraid (antara adat dan tradisi) dan keseragaman fatwa misalnya..itu juga adalah satu permulaan yg. baik.

JAWAPAN BALAS.
1. Apa salahnya jika 'MEREKA' buat perkara baik, kita ikut. Yang kita tak boleh ikut adalah membuat perkara yang tidak baik.

2. Al-Quran adalah piawaian yang teragung kita. Piawaian di sini adalah satu kefahaman yang diterimapakai oleh semua umat Islam tak kira kaum, bangsa, mazhab dan lain-lain. Contoh piawai yang diterima pakai ialah Hadith Sahih Bukhari dan Muslim. Piawaian yang boleh dibuat ialah perkara yang ada dalam Al-Quran dan perkara ini perlu diberi penjelasan lebih di zaman kita seperti Jihad, perkara-perkara sains seperti klon, menderma organ, riba dalam perniagaan, zakat, menunaikan haji.

3. Sangat setuju.

4. Sangat setuju, permulaan yang baik perlu mempunyai cita-cita yng tinggi. Di Malaysia banyak piawaian yang perlu dibuat seperti piawaian fatwa oleh semua mufti dalam malaysia, piawaian undang-undang kekeluargaan dan lain-lain

Comments: Post a Comment

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?