Sunday, July 16, 2006

 

Penerangan kepada anynomous yang tak faham-faham

Kadang-kadang aku geli hati pada mereka yang bertanya soalan-soalan yang tak menampak mereka faham apa yang ditanya?. Tapi kegelihatian aku dihentikan sebab aku pun kena faham, sebab bukan semua yang faham. Sebab ada yang cuba untuk mengenepikan sejarah dari politik, sebab mereka bukan suka politik tapi mereka suka sejarah. Saya nak tanya sikit, jika mereka ini faham sejarah? apa yang mereka nak buat ? Dok diam?, seronok-seronok ? satu kebanggaan ? kalau setakat itu saja objektifnya, tahniah dan terima kasih je lah kerana faham sejarah.
Sebenarnya inilah kejayaan fahaman sekularisme yang membezakan fakta untuk fakta dan politik untuk politik, dengan erti kata lain fakta dan politik adalah satu perkara ynag berlainan. Kalau nak bagi contoh, kita tengok, kalau sesorang itu historian dia tak akan campur dalam politik, sebab pemahaman dia politik itu kotor dan sesat. Manakala seorang politik pula berfikirn sejarah itu hanya matapelajaran yang perlu dibelajar untuk dijawab dalam peperiksaan dan yang penting realiti yang ada di depan mata. Maka konflik ini kan terus terjadi sampai bila-bila.
Sebagai contoh, saya pernah bekerja di Johor selama 3 tahun dulu, masa pilihanraya politician tak kira UMNO atau PAS bercakap tentang sejarah, menceritakan malayan union, mencerita 13 mei, mencerita Hizbul muslimin sebelum merdeka, mencerita bintang 3. Bende-bende yang saya tak pernah dengar dalam sejarah, yang menarik sekali tahukan anda perbincangan dengan Inggeris banyak dibuat di atas kapal ? Tahukah anda kenapa pondok-pondik agama tidak diserang oleh Inggeris, Jepun, Komunis ? ini tidak ada dalam sejarah yang kita belajar disekolah.
Berbalik kepada anynomous tadi, saya percaya beliau hanya mendengar politician yang menceritakan KLCC, saham melayu, ekonomi malaysia , yang sering diceritakan oleh politician bandar dan akan selamanya takkan berminat dengan politician yang macam ni.

Comments:
Saudara,


Saya melihat dalam konteks negara kita, kadangkala kita merasakan pengalaman dan pengetahuan kita sudah cukup. Saya rasakan politik memerlukan satu `pakej'.
Dan biarlah saya dikatakan `tak faham-faham' dari menjadi seseorang yg teramat faham.

Satu soalan yg. tidak perlu dijawap disini... Apakah arah tuju politik anda buat masa ini... ?
Menjadi seorang `pemimpin',pengikut atau pengundi.
 
mengapa perlu rasa seperti marah, tak senang hati dari komen2 yg diberi..bagi saya mudah jgn merasa apa yg kita tulis benar semata2, mereka yg komen semua tak betul sebab pandangan diberi dr pelbagai sudut...I'm always remember the best writer will always try the best to imagine the stupid people also can understand what they going to write..
 
Post a Comment

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?