Wednesday, June 14, 2006

 

Brazil pilihan ku world cup 2006. Kenapa?

Mula-mula aku ingat mutu permainan Brazil akan jatuh pada kali ini kerana ramai daripada playernya yang bermain di kelab La Liga, Spain dan Seire A, Italy yang mana permainannya berentakkkan Europe - long pass, kejar-mengejar, kasar mengasari yang mana pemain brazil kebanyakkan pemain mempunyai individual skill yang tinggi mestilah tak boleh nak sesuaikan dengan permainan europe. Tapi tekaan aku meleset kerana kebanyakkan pemain Brazil yang main di europe masih dengan rentak sambanya tapi boleh mengikuti rentak pemain europe. Fenomena ini menyebabkan permainan pemain brazil kebanyakkan mempunyai skill europe dan latin america dalam satu badan. 'They can play with multiple skill'

Jika dibaca analisis yang dibuat oleh pakar-pakar strategi bola,. Pemain Brazil akan memperkuatkan bahagian midfield serta membuka ruang yang besar semasa menyerang. Pemain Brazil seperti pemain germany akan mula menendang bola jarak jauh ke arah pintu gol dari semua arah. Dan mereka tela mula membuat latihan-latihan free kick jarak jauh.
Satu perkara lagi yang perlu diperhatikan ialah berbagai pertukaran formasi/formation yang akan dibuat oleh pemain Brazil, dan cabaran bagi coachnya ialah bagaimana pemain-pemain akan menukarkan formasi dengan cepat dengan erti kata lain 8 orang yang akan menyerang boleh kembali berundur sebagai defender dengan cepat dan pantas.

Kesemua ini adalah kreativiti coach dan pemain, dan kalau tak salah aku seorang assistant coach dah mula memegang 'laptop' semasa 'friendly match' sebelum ke germany. Apa dia buat dengan laptop tuhh ?

Anyway pemain yang aku akan tengok kali ini ialah ADRIANO.
Image Hosted by ImageShack.us

Berikut adalah kesebelasan utama Brazil
G Dida AC Milan (Italy)
D Cafu AC Milan (Italy)
D Lúcio Bayern Munich (Germany)
D Juan Bayern Leverkusen (Germany)
D Roberto Carlos Real Madrid (Spain)
M Emerson Juventus (Italy)
M Zé Roberto Bayern Munich (Germany)
M Kaká AC Milan (Italy)
M Ronaldinho FC Barcelona (Spain)
F Ronaldo Real Madrid (Spain)
F Adriano Inter Milan (Italy)

Comments:
Best regards from NY! »
 
Post a Comment

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?