Friday, June 10, 2005

 

Handover job online

Aku sekarang berada di company baru, dan aku sering di hubungi oleh staff yang menggantiku ditempat lama. Pada minggu pertama aku mengunjunginya bagi menurunkan ilmu-ilmu system yang ada. Tapi sekarang ni pun aku dah mula mendapat tugas baru ku, maka payahlah untuk aku ke tempat kerja lama ku. So apa yang aku buat ialah menurunkan ilmu online menggunakan phone. Tapi apa yang aku belajar, bukan senang untyk menerangkan sesuatu bende melalui telefon. Tapi skill ini dipunyai oleh customer care yang ada kebiasaan kpd syarikat perkhidmatan, bagi aku apa yang penting jika ingin menerangkan sesuatu melalui phone

1. Sebelum terang teknikal, kena terang konsep dulu
2. Kena bagi contoh secara matematik, baru orang senang faham
3. Kena paham apa yang nak diterangkan
4. Boleh visualized dengan baik
5. Boleh menjawab sesuatu soalan dengan cara mudah difahami
6. Boleh anticipate soalan yang seterusnya
7. Kalau berhubung dengan system, kena faham dengan error yang diberitahu dan tahu sebabnya
8. Tidak gopoh gapah
9. Rileks
10. Manual yang ada perlu dikemaskinikan
11. Membuat ‘flow chart’ yang senang difahami
8 June 2005

Comments: Post a Comment

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?