Friday, June 10, 2005

 

Bapa mentuaku petani moden @ biotecnologist

Masa balik kampung kali ini kami berpeluang untuk melihat penuaian padi mengguna mesin padi yang beredekatan dengan rumah mentua ku. Anak-anak aku mendefinasikan mesin tersebut sebagai ‘BIG CAR’
Ramai penduduk sekitar yang datang memerhatikannya kerana itulah hasil titik peluh semua bagi tujuan pendapatan mereka. Yang menarik perhatianku ialah kali ini berhubung dengan kerja sawah bapa mentuaku ialah peningkatan hasil luar musim* sebanyak 13% berbanding tahun lepas yang membawa lebihan pendapatan RM 300- RM 350. Pada kebiasaan jika penanaman padi yang dilakukan di luar musim hasil padi berkurangan di dalam musim**. Semua ini terjadi kerana bapa ku mula berjinak-jinak sebagai petani moden. Apa yang yang aku perhatikan ialah permulaan kaedah BIOTEKNOLOGI yang digunakan oleh bapa mentuaku.
Bapa mentuaku mula berbicara tentang baja makanan tambahan yang mana kombinasi bahan oraganik dan bukan organik pelbagai guna, aloe vera, asid amino, asid humic dan bermacam lagi. Ia bermula dari Pak Deris yang berkunjung ke rumah bapa mentuaku menerangkan pembajaan baru bagi tanaman-tanaman pada masa sekarang dan akan datang.
Konsep baru penanaman tumbuhan selain penting dibahagian akar dan cukup air dan matahari, sekarang ni menitik beratkan makanan tambahan bagi buah, daun dan bunga. Maka makanan tambahan diserakkan kan juga ke arah batang pokok, daun pokok dan juga buah pokok. Ia macam kita gak selain makan makanan berkhasiat, untuk menyihatkan kult kita menyapukan krimkrim nagi penjagaan kulit, untuk rambut yang elok kita spray dengan ubat-ubat tambahan, tak kerterlaluan jika bagi perempuan untuk membesarkan buah dada mereka menyuntik hormon-hormon buah-buahan mereka.
Begitu juga dengan tanaman
Formula bagi baja tersebut ialah

N : P2O2 : K2O + TE

Caranya mudah menyemburkan makanan tambahan sebanyak 4 kali dalam semusim secara berkala.
Ia berguna untuk semua tanaman mngikut komposisi yang diperlukan.

Bapa mentuaku cuba berkongsi ilmu ni dengan kawan-kawan taninya tapi kurang berjaya kerana :

a. Baja tersebut sedikit mahal – lebih kurang RM 155 semusim
b. Tak confident sebab tak ada yang buat lagi
c. Ada baj subsidi, so tak payah fikir panjang
d. Tak nak mencuba teknik baru – takut risiko rugi
e. Ada baja-baja lain dalam pasaran yang dikatakan lebih elok, tapi baja-baja ini bukannya berkonsepkan makanan tambahan.

Walau apa pun kejayaannya dalam musim penuaian kali ini akan menjadi titik tolak bagi kejayaan yang besar pada masa yang akan datang.
Image Hosted by ImageShack.us
*luar musim – musim penanaman padi di luar musim yang sebenar – diantara Januari sehingga June

** dalam musim – musim penanaman padi di dalam masa yang sebenar – diantara Jun hingga December –

Hasil di dalam musim pada kebiasaan adalah lebih banyak dari dalam musim

5 Jun 2005

Comments:
You have an outstanding good and well structured site. I enjoyed browsing through it » » »
 
Post a Comment

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?