Sunday, June 26, 2005

 

Aku, Sormcching, Thailand dan kerja dari rumah

Minggu lepas aku ke Thai embassy bagi mengesahkan beberapa dokumen translasi. Diringkaskan cerita akhirnya aku diperkenalkan kpd sormcching bagi tujuan tersebut. Dan aku diberikan alamat rumahnya. Aku pun pergi ke rumahnya sebab nak cepat. Masuk je kat rumahnya. Wow macam pejabat kat sudut rumahnya - terdapat komputer, fax machine, scanner dan lain-lain alat komunikasi, macam control centre jer. Kerja nya hanya sebagai seorang translator. Berbagai company dan perseorangan mendapat perkhidmatan translasi dari beliau.
Lepas habis semua kerja, aku diajak berborak. Aku mengucapkan tahniah kepada beliau pasal dapat duit kerja dari rumah tak pening kepala jem, parking. Dengan lepak kat rumah jer dapat duit. Kalau boleh semua orang nak jadi macam dia.
Dia menjawab dengan spontan, memang seronok kerja dari rumah tapi ada disadvantages nye seperti yang aku ingat :
1. Boring sebab dahlah makan dan tidur kat rumah , kerja pun kat rumah
2. Minda tak bergerak sebab dok kat rumah jer, kena keluar ambik angin
3. Kalau kerja kat pejabat, jika tension boleh tinggal kat office, balik rumah hilang tension. Tapi kalau kerja kat rumah tension pun kat rumah. Tak best
4. Tak jumpa orang
5. Rumah jadi tempat business, so it is expose dan tak ada privacy.
6. Customer/client selalu telepon dulu, so tak boleh nak agak macam mana background client, sometimes ada yang menipu.

dan ada beberapa lagi yang aku tak ingat

Walaubagaimana pun susah nak dapat kerja dari rumah ni. Macam mana aku nak kerja dari rumahhhhhh niiiiii ?????

Comments: Post a Comment

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?