Sunday, May 15, 2005

 

Selamat Hari Belia 2005 dan penubuhan IPPBM menarik minatku hari ini

Hari Belia pada tahun ini ditemakan sebagai Kemahiran Teras Kecermelangan. Seperti biasa sambutan Hari Belia pada tahun ini di adakan di Stadium Melawati, Shah Alam pada hari ini. Ucapan dari kepeimpinan Belia menyuntik semangat baru untuk kemajuan belia itu sendiri. Dari Menteri hingga ke Perdana Menteri memberi pandangan tentang masa depan belia di Malaysia. Ia sedikit sebanyak memberi idea bagimana nak menguruskan para belia yang dikatakan tidak berperanan dengan peranan yang sepatutnya
Antara yang menarik tahun ini adalah pelancaran Institut Penyelidikan Pembangunan Belia Malaysia [IPPBM] yang dipengerusikan oleh Tan Sri Musa Hitam. Ia berperanan sbg ke arah merancang pembangunan untuk kepentingan masa depan kumpulan sasar, sama ada dibandar mahu pun diluar Bandar dan pendalaman. Antara kajian yang sudah siap dan diserahkan kepada PM tadi ialah ‘kenapa sesetengah belia masa kini tidak gemar berpersatuan’. Oleh yang demikian adalah tinggi harapan kita semua untuk melihat belia-belia kembali aktif dalam berpersatuan.
Secara peribadi saya melihat memang terlalu banyak perbezaan belia tahun 60an, 70an, 80an dan akhir-akhir ini. Jika kita lihat perbezaan memang cukup jelas dimana belia dahulu cukup aktif tak kira di kampung, di bandar mahupun di pusat pengajian. Saya yang lahir diawal 70an selalu membaca pergerakan pelajar seperti Pergerakan Kaum Muda, Kaum Guru Belia, Pergerakan Pelajar, Pemuda-pemuda politik dan lain-lain lagi yang sentiasa mengepalai dalam menangani sesuatu isu sehingga mendapat dibahaskan di parlimen. Dengan erti kata lain pandangan belia didengari dan tidak diperlekehkan. Persatuan yang lebih anggresif lagi sehingga menggerakkan demonstrasi jalanan berhubung dengan isu bahasa , kemiskinan dan lain-lain lagi.
Jika nak dibandingkan belia sekarang, dimanakah belia ????

Dengan penubuhan IPPBM, banyak perkara yang boleh dilakukan dan ia perlu dilakukan bersungguh-sungguh. Sebagai cadangan :

1. Mengenalpasti penggunaan teknologi informasi dan komunikasi dalam mengumpulkan para belia sekarang. Dimaklumkan terdapat 72% belia mempunyai handphone tangan. Berbanding dengan dulu, yang cara mengumpulkan belia adalah sukan, pasukan kompang, kenduri kendara, pasar malam, dll. Maka sekarang pengumpulan belia boleh dibuat dengan perkongsian pintar, maklumat dan komuniti cyber. Kalau diperhatikan betul banyak komuniti yang dapat diwujudkan hasil dari komuiti cyber dan hp ie komuniti kereta, tanaman, masakan, teknologi dan bermacam-macam lagi. Akhirnya gathering di adakan , dan ketika itu timbul projek2 lain yang boleh di majukan bersama.
2. Latihan kepimpinan perlu dibuat secara aggresif. Pemimpin-pemimpin yang ada hari ini wujud dari situasi yang dilaluinya semasa remaja. Dan kebanyakkan melalui zaman pahit sebelum dapat jadi pemimpin yang baik. Jika dilihat betul-betul kebanyakkan kepimpinan bukan dari keluarga yang senang dan kaya. Kecuali satu dua orang yang memang mengikuti jejak langkah ibubapanya. Jadi untuk melahirkan pemimpin-pemimpin yang baik, kerajaan perlu membanyakkan peluang belia untuk memimpin satu aktiviti yang memang tercabar dan susah. Sebagai contoh memberi peluang untuk belia muda ini dalam menangani masalah negara seperti membasmi kemiskinan, membasmi rasuah, menyelesaikan masalah kenaikan minyak, menyeslesaikan masalah politik dll sebagai satu projek besar kpd para belia bukannya satu ancaman kepada pemimpin semasa.
Pemimpin muda juga perlu dilatih untuk menjadi pemimpin yang ada value added. Dan memberi kesan kepada masyarakat Malaysia umumnya



3. Latihan keusahawanan perlu dilihat dari kepimpinan dalam perniagaan. Sbg contoh Bill Gates menjadi businessman dan millionaire semasa dia belia lagi. Kerajaan sebenarnya boleh menggunakan belia untuk mendapatkan produk baru dalam satu-satu perniagaan kerana pandangan belia hari ini amat berbeza. Kerajaan boleh membuat sistem-sistem dimana belia boleh mencipta produk sendiri dan menjualnya sendiri. Badan-badan korporat yang mengambil student practical juga harus memberi peluang bagaimana belia dapat menggunakan fikirannya untuk menaikkan jualan mereka. Projek-projek seperti yang diadakan di dalam rancangan Apprentice boleh diketengahkan
4. Latihan Teknikal yang diadakan di Institut Teknikal, seperti di Sekolah Teknik dll perlu mengikuti perkembangan semasa dan perlu bersikap nilai tambah dan kreativiti. Dan belia perlu bebas untuk mempimpin dalam arus perubahan teknikal negara.


Akhir sekali diharap IPPBM memberi impak baru kepada kemajuan negara dan kerajaan wajib mempunyai peruntukan mencukupi dalam membangunkan belia dan mereka harus menggunakannya sebaik mungkin dalam melaksanakan program pembangunan insan dengan berkesan dan memberi keuntungan jangka panjang dan jangka pendek.

Comments:
Enjoyed a lot! »
 
Post a Comment

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?