Saturday, May 28, 2005

 

Roti Ais kerim dan pasar malam

Baru-baru telah diadakan majlis Sambutan Maulidur Rasul kariah surau ku. Sekali lagi kami sekeluarga menjual aiskerim pada tahun. Disini saya ingin mengucapkan jutaan terima kasih kepada isteri saya yang menjaga kedai dari pagi hingga ke petang. Ini kerana aku sibuk kesana-kemari bagi memastikan kelancaran majlis. Alhamdullilah sedikit sebanyak membuahkan hasil.
Pengalaman ini mengingatkan aku semasa muda-muda dulu. Aku pernah bekerja di McDonald Gurney Drive, Penang, 7-Eleven, Tabung Haji Kelana Jaya dan menjual Air Manggo Nektar di pasar malam. Ini semua kerana ayahku sering menyuruh kami mencari pengalaman bekerja semasa cuti sekolah ataupun cuti semester termasuklah adik-adikku. Masa aku bekerja sementara inilah baru aku tahu niat ayahku mengajar susah senang hidup secara praktikal. Ayahku sering menceritakan kepayahan kehidupannya semasa kecil yang mana Tok aku menyara menyara mereka 10 beradik. Tok Wan aku kembali kerahmatullah di Mekah semasa ayah aku berumur 4 tahun. Ayahku pernah menceritakan bagaimana dia menjual kuih disekolah untuk menyara keluarga. Satu pantang ayah aku adalah melihat sapa-sapa makan tak habis. Cukup marah ayahku kpd anak-anaknya jika makan tak habis. Bertapa nilainya makanan kepada ayahku. Aku percaya ia adalah dari pengalaman hidup ayahku semasa kecil.

Berbalik kpd kerja sementara, aku ingin menceritakan pengalamanku menjual air di pasar malam kerana inilah pekerjaan ku paling mencabar. Ringkasan kerja lain ialah di Mcdonald aku menjaga station menggoreng burger [bigMac, cheeseburger, semua jenis burger- bertahan selama 3 minggu sahaja- tak larat. Kerja di 7-Eleven selama 3 bulan sebagai penyusun barang sehingga Cashier, di Tabung Haji Kelana selama satu bulan musim haji sebagai pekerja am - angkat beg, menjaga welfare jemaah sebelum berangkat, kemas bilik, menenangkan jemaah dll.
Cerita pasar malam bermula dari aku bekerja sementara sbg kerani akaun di Kointrade berdekatan dengan Mydin Selayang, Aku rasa dah tak ada sekarang ni koperasi tu. Kebanyakkan barangan yang dijual oleh koperasi tu diimport dari timur tengah. Sedang aku mengira-ngira stok pada satu hari, datang sesorang yang aku tidak aku kenali dan memberi businesscard dia. Seorang Dr PHD rupanya. Perbualan kami lebih kurang macam ni bunyi :

Dr : Apa khabar, awak keja apa kat sini ?
Aku : Baik. Saya kuli je kat sini, ada apa-apa saya boleh bantu
Dr. : Sebenarnya saya tertarik dengan Juice Manggo Nektar ni, untk pengetahuan adik air manggo ni di letakkan dalam flight flight Iran Air, Saudi Air, Pakisrtan air, Jordan Airline dll. [Manggo nektar ini, dihasilkan di Oman, buah manggonya ditanam di India kerana cuaca yang baik buat manggo ni] sambil memberi kadnya.
Aku : oh ye ker. Saya pun tak tahu pasal bende ni.
Dr : Untuk pengetahuan adik, saya ni PHD dalam pasar malam. Kalau adik jual air-air ni kat Pasar Malam Taman Tun, Pasar malam Bangsar dan pasar malam Damansara mesti laku punya sebab dekat situ hasil kajian saya secara purata oarang akan habiskan RM 50 sekali pergi.
Aku : yer ke, terima kasih atas info ni
Dr : Saya jalan dulu ada hal.

Minggu depannya aku mengorak langkah menjual dipasar malam yang disebutkan. Sebelum tu aku call kawan aku untuk pergi beli meja pasar malam kat chow kit - second hand - RM 30.00, aku rasa yang jual kat aku tu penagih dadah. Bermulalah penjualanku. Macam goreng pisang - lepas asar aku start , Maghrib dah habis. Average aku jual 12 karton lebih kurang 144 kotak dijual dengan harga 3kotak 1.5ml - RM 10. Yang paling laku kat Bangsar sebab banyak Mat Slleh dan Pak Arab, siap suruh aku hantar kat rumah. Tapi aku tak hantar -rugi beb.
Pengamatan aku semasa menjual dipasar malam
1. Kena ada lesen. Kalau tak ada jadi macam aku - kena halau dua tiga kali. Tak kira dari majlis bandaran serta penjual-penjual yang lain. Masa tulah kata nak carik duit sambung belajar, nak tolong maklah dll. Tapi dia orang kata ni alasan sama je dengan orang lain.
2. Kena baik dengan orang kiri kanan yang kita jual, nanti dia orang pun tolong promote barangan kita
3. Kena senyum selalu supaya orang senang nak beli.
4. Letak harga supaya tak banyak soal dan tahu pasal barang yang dijual. Orang lagi confident nak beli.
5. Tahan muka kena kutuk, dan balaslah dengan baik. Nanti dia malu alah.
6.Kalau ada yang mintak wang perlindungan ker, wang cukai ker bagi/bayar jer nanti susah kehidupan kat pasar malam.
7. Penjual lain ajar aku. Kalau kena tangkap dengan majlis. Pertama sekali mintak maaf, dan bahasakan diri mereka TUAN. Sebutlah selamat malam tuan, Mintak maaf tuan. Sebab bila cakap TUAN, diaorang ni kembang sikit.
8. Kenal pasti regular customer, nanti dia orang akan appreciate.
9. Jual barang kat pasar malam ni kalau boleh lain dari orang lain, nanti akan jadi masalah mencuri customer. I have no komen about this sebab aku belajar marketing, sapa pandai marketing dia dapat customer.

Dan bermacam lagi, masa hari terakhir kat pasar malam sebab aku dah dapat kerja tetap, ada sesorang datang buat Catering ajak akujoin dia supply air tu, masa aku kata aku dah dapat kerja dan bagi no tel kooperasi tu. Suruh dia ambil terus dari koperasi. Kalau aku ambik deal tu dulu, entah-entah aku dah jadi tokey air sekarang ni. Walau apa pun rezeki di tangan Allah. Aku pun berlalu dari Pasar Malam Taman Tun dengan bersalaman kawan-kawan pasar malamku dan mendoakan mereka berjaya satu ari nanti. Selamat Tinggal Pasar Malam.

Ucapan terima kasih ayahku kerana mengajarku erti kehidupan.

Comments:
You have an outstanding good and well structured site. I enjoyed browsing through it
» » »
 
Post a Comment

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?