Saturday, May 14, 2005

 

Lunch bersama kawan lamaku Hack, last wednesday

Last week dok tengah syok kerja, tiba-tiba hp aku berbunyi. Terpapar pada screen hpku Hack, kawan lamaku. Macam tak percaya je, lama mamat ni tak contact aku. Dia mempelawa aku lunch. Apalagi lama tak jumpa, aku pun cakap no problem. Setelah ok, kami pun bersetuju untuk makan kat Restoren Rasyid, wisma central. Dalam perjalanan aku ke restoren tu, aku masih ingat lagi macam mana dulu dia mengajak aku buka bisness dan resign daripada kerjaku sekarang. Beliau begitu bersungguh-sungguh dan beria-ia sangat mempengaruhi ku. Tapi aku saje yang masih belum berani berada dalam arena perniagaan. Ini disebabkan aku tengok 70% kawan-kawanku yang berniaga masih belum berjaya dan aku mendoakan mereka berjaya satu hari nanti.

Kami macam biasa order nasik kandar. Banyak perkara yang disembangkan tentang family, anak, gathering, rumah dll. Tapi apa yang paling menarik hatiku ialah bila aku bertanya kpd dia. How' your business. Dia kata good and agak slow at the moment. Untuk pengetahuan Hack sekarang menguruskan satu financial consultant company based somewhere in PJ. For me, he is improving.

Dalam businessnya, beliau banyak membuat analisis-analisis kewangan bagi kegunaan financial consultant luar untuk buat business kat sini. Antaranya implikasi matawangasing, business against the political situation, business survivor etc. Walauapapun business makanan tetap tidak bergoncang walau apa pun terjadi. Business sekarang memerlukan informasi, cepat, dan yang penting research&creative and advertisement.
Beliau juga bagitahu, hasil dari research company dia ialah sekarang setiap business kena ada product sendiri ataupun paling kurang namanya/brandnya sendiri, walaupun bendenya sama. Contohnya business makanan, selalu kalau kita pergi makan kat mana-mana restoren yang mesti ada nasi goreng ayam, nasi goreng paprik, nasi goreng ikan masing, tom yam dan lain-lain. Maka pengusaha restoren perlu ada nasi dia sendiri, nama lain rasa lain. Dan promotion yang kuat ke atas product-product pengusaha tersebut. Begitu juga business lain-lain construction, transportation, real property etc. Mesti ada product sendiri. Katanya juga malaysia punya company mesti ada perangai macam businessman jepun. Kena cepat modified, cantik dan low cost. Di jepun katanya, tengok teknologi handphone, kereta, barang2 elektrik, macam goreng pisang. Gerenti maju punya.

Aku percaya Hack akan berjaya satu hari nanti. Dan kami habis makan, Hack yang bayar, dan dia macam biasa kata 'buat businesslah azrul, interesting and challenging, your own way and your own time. Dan jangan lupa doa kat aku bila hang sembahyang tuh.' Aku pun membalas 'kalau dah jadi millionaire nanti jangan lupa aku?' Dia pun menjawab 'OK, see you around'
Dan dia pun ke arah Ampang Park dengan menaiki teksi kerana ada negotiation akan dibuat.

May Allah Bless Him.

Comments: Post a Comment

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?