Monday, May 02, 2005

 

Jejak kasih dan bertapa keciknya dunia di majlis kahwin sepupuku

Kadang-kadang orang kata dunia tu kecil, memang dunia tu kecil. Lebih-lebih lagi di masa satu-satu majlis perkahwinan. Semalam aku sekeluarga ke Melaka menghadiri perkahwinan sepupuku di Cheng Perdana. Majlis ini wajib aku hadiri kerana sepupuku Amirul Alimin pemegang ijazah Bioteknologi, adalah sepupu sepermainan ku dari kecil lagi. Masih aku ingat kami mandi bersama di Perangin, Sik, pergi Jurong park, Singapore, beliau bergaduh lalu meletakkan kakinya ke dalam kuah sup ayam sebagai tanda protes semasa di kampung dan lain-lain lagi. Kelakar-kelakar….Tapi tu masa kecik. So semalam beliau menghabiskan masa bujangnya dengan mengahwini gadis pilihannya Anis dari Felda Permanis Segamat. Ayahnya Pak Ndak yang kami juga rindui telah kembali ke Rahmatullah disebabkan penyakit kencing manis yang tinggi, bekas seorang askar a.k.a pemandu kereta kebal/tank yang menggunakan tayar rantai, trained with the Australian army then retired and was a estate manager before he passed away.
Perkara yang menarik kali ni ialah banyak pertemuan yang tidak disangka-sangka terjadi seperti kawan lama bertemu kembali, kakak pengantin perempuan ialah kawan tempat belajar dulu, baru tahu roommate wife aku semasa bujang / anak dara dulu adalah juga saudaraku. What a small world. Dan masa ni gak saudara –saudara jauh yang jarang-jarang ku temui berkumpul, berborak dan bersantai.
Aku pernah menghadiri perkahwinan sepupuku juga di Kedah satu masa dulu, Ezalman yang boleh dijadikan satu contoh yang baik. Iaitu selepas makan pengantin, telah diadakan satu majlis penyampaian hadiah kepada semua saudara terdekat seperti ibubapa pengantin, ibu bapa mentua, adik beradik, makbapakbapa saudara, sepupu di kedua-dua pihak. Bagi aku matlamatnya bukan hadiah yang diberi tapi memperkenalkan saudara-mara terdekat tentang pertalian seseorang tu terhadap kedua pengantin kepada para hadirin. Dengan ini para hadirin akan mengetahui hubungan mereka dengan pengantin.
Berbalik kepada perkahwinan Amirul, walaupun tiada majlis sebegitu rupa tapi ada sesi-sesi informal/networking yang dibuat oleh hadirin bagi memperkenalkan diri dan memahamkan bagaimana lingkage/susurgalur antara satu sama lain. Mulalah suara-suara seperti ‘aku ni kahwin denga sepupu dia, sepupu dia ni adik kepada isteri aku punya suami. Puzzle-puzzle keluarga ini yang disempurnakan beramai-beramai. Akhirnya kami tahu hubungan antara satu sama lain. Seronoknya.

What a wonderful small world

To Amirul and Anis, semoga berbahagia di dunia dan di akhirat.

Comments: Post a Comment

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?