Thursday, May 19, 2005

 

Hari telekomunikasi sedunia 2005 dan cerita handphoneku

Hari telekomunikasi Sedunia 2005 disambut semalam dengan agenda meluaskan kawasan liputan bagi kemajuan negara. Cakap pasal liputan meluas ni, aku terdengar dalam radio pagi tadi bahawa negara kita sekarang dah masuk ke era handphone 3G[third generation]. Apa maksudnya. Kalau tidak silap pendengaranku pagi tadi hp telah bermula dari awal 80an lagi dengan 1G [First generation], kemudian dalam tahun 90an diperkenalkan 2G yang banyak menggunakan teknologi GSM dengan kelajuan 9.6 kbps, kemudian di awal tahun 2000 diperkenalkan 2.5G yang mempersembahkan teknologi GPRS - dengan kelajuan 46kbps serta 3 tahun selepas itu diperkenalkan pula EDGE- [Kadar Data Dimajukan Untuk Evolusi Global] dengan kelajuan 115kbps. Dan yang terbaru sekali teknologi 3G dengan kelajuan 384kbps. Untuk menyenangkan pemahaman. 1G - panggilan tanpa wayar bermula, 2G - bermula era sms antara hp, 2.5G - GPRS diperkenalkan termasuklah teknologi bluetooth dan infrared- bermulalah pengantaran message dari hp ke internet, teknologi MMS - gambar serta pembangunan sistem WAP. EDGE - access internet melalui HP. 3G - bermulalah TV, internet boleh dicapai melalui hp, penghantara video dan moviefilm melalui HP, serta permainan game antara pengguna HP bermula.
Pertama kali aku tengok telephone tanpa wayar ni ialah masa aku tingkatan 3. Yang mana salah seorang bapa kpd kawanku membawanya kedalam kantin sekolah pasal nak jumpa anak dia. Tengah syok makan tiba-tiba telefon yang saiznya sebesar beg berbunyi dan satu kantin terdiam mendengar ayahnya berkomunikasi melalui hp tanpa wayar. Semuanya tercegang dan memandang satu sama lain.
Aku menggunakan Hp yang pertama pada tahun 1999 dengan jenama motorola. Aku membelinya kerana menunggu saat kelahiran anakku yang pertama, maklumlah masa tu aku jadi weekend husband. Setahun aku jadi weekend husband, aku kat Segamat, wife aku kat KL. Tapi hp motorola yang sekarang ni dipanggil botol air tu tak tahan lama sebab patah dia punya keypadnya. Disebabkan masih ada gurantee, aku tukarlah dengan hp baru berjenama Ericsson. Masa wife aku nak masuk hospital nak lahirkan anak, hp tu pulak kong. Kelakar betul. Hp ericsson nilah yang mengajar aku menggunakan sms.
Seterusnya masa wife aku beli hp baru nokia, dia bagi kat aku hp siemen dia sebab kesian kat aku tengok pakai hp yang pada masa tu fizikalnya besar kalau dibandingkan dengan orang lain. Hp siemen ni mengajar aku bermain game ketika boring, ada calculator, bermain sms grafik spt kad raya, hari ibu, mandapatkan ringtone mono dan lain-lain.
Akhir sekali sekarang aku menggunakan jenama Nokia yang aku menggunakan sepenuhnya selain call dan sms seperti organizer, things to do, MMS, phonedrive, access WAP, hantar email, dengar radio, infrared, games, polyponic, sms alert - [cuaca, trafic jem, ceramah agama], reminder, alarm clock, buku kira-kira perbelanjaanku seharian dll

Nak tukar ke 3G, lambat lagilah nampaknya sebab harga paling murah pun RM 2,000.00.

Percubaanku terhaap Hp ku yang masih gagal
1. Access yahoomessenger - ym melalui hp, so kalau nak ym tak payah access thru komputer lagi.
2. Menulis blog dalam hp dan hantar terus ke blogspot untuk dipublishkan

Comments:
yooo.. ym while u r mobile? check this out... http://asia.mobile.yahoo.com/sms/msgr/index.php as easy as 123
 
You have an outstanding good and well structured site. I enjoyed browsing through it » »
 
Post a Comment

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?