Friday, May 13, 2005

 

CSI Malaysia

Bukak-bukak TV bila sampai rumah seperti biasa aku akan buka NTV7, aku memang suka tengok myBigstory pukul 8.00 mlm hingga 8.30mlm. Hari ini my Bigstory menceritakan tentang pembunuhan yang berlaku sehari dua ni dan peranan Jabatan Forensik dalam mengendalikan kes-kes tersebut. Aku cukup suka akan perkara ini. Sedar atau tidak aku dari kecik lagi suka baca buku cerita pasal penyiasatan, aku tak ingat nama buku cerita, tapi yang pastinya aku pinjam di perpustakaan Sek Keb Cator Avenue, Ipoh serta Perpustakaan Tun Abdul Razak di Ipoh. Cerita TV pun sama macam James Bond, Charlie Angel versie lama, MR T, kartun inspektor gadget, Mc Gyver dan bermacam lagi. Sekarang ni pulak aku memang suka tengok CSI Miami, New York, Las Vegas dan lain-lain lagi kalau cerita melayunya dinamakan Gerak Khas. Perbezaan cerita dulu dan sekarang adalah cara penyiasatan yang dibuat. Dulu tak banyak menceritakan tentang penyiasatan ditempat kejadian, kebanyakan ke arah soal-jawab suspect, tekaan, berbagai andaian yang bukan sainstifik dibuat. Tapi sekarang ni kebanyakkan menceritakan tentang DNA, darah, cap jari, pereputan mayat, jenis-jenia peluru, berapa jauh tembakan boleh dilepaskan, pengiraan dan matematik, ia membuatkan penyiasatan tersebut lebih tepat dan padu.
Dalam big story tadi, di Malaysia telah ada Jabatan Forensik yang telah diilhamkan oleh Tun Haniff Omar pada tahun 1974, masa tu ia hanya sebuah unit sahaja. Dan sebuah makmal telah dibina pada tahun 1994 yang terletak di Cheras. Sekarang telah ada pelbagai pakar dalam bidang Fizikal, Kimia, Biology dan narkotik dalam pasukan polis.
Bagi pihak bomba pulak, telah ada unit forensik yang mana bukti forensik telah diterima pakai dalam mahkamah mengikut akta Bomba 1988. Kebanyakkan ke arah kes kebakaran dan kemusnahan alam sekitar.

Tips kepada masyarakat oleh jabatan forensik

KES BUNUH
1. Lapur kpd pihak polis secepat yang mungkin
2. Jangan hampiri mayat
3. Jangan sentuh mayat
4. Berada 3 meter jarak dari mayat

KES ROGOL
1. Lapur kpd pihak polis secepat yang mungkin
2. Jangan mandi, terus ke balai untuk pengumpulan bukti

KES ROMPAKAN
1. Lapur kpd pihak polis secepat yang mungkin
2. Jangan masuk ke dalam kawasan kes
3. Jangan sentuh barang-barang yang berdekatan dengan barang yang dicuri bg tujuan pengumpulan bukti dan pengesahan
4. Buat kepungan di tempat kejadian

Akhir sekali syabas kpd pihak forensik yang telah menjalankan tugas dengan begitu baik sekali
Selamat berjaya

Comments: Post a Comment

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?