Saturday, May 28, 2005

 

Company malaysia berjaya di luar negara

Hari selasa yang lepas aku telah dipanggil untuk membuat penilaian ke atas syarikat yang membida untuk projek kompleks perumahan dan pejabat di Sudan. Cukup menarik cara mereka mempersembahkan kewangan dan perakaunan mereka. Cuma apa yang aku bangga ialah dah banyak company Malaysia especially yang dalam bidang construction telah berjaya menapakkan kaki mereka ke luar negara terutamanya di kawasan Timur Tengah dan Afrika. Mungkin disebabkan projek di Malaysia ni agak slow kerana ekonomi tak memberangsangkan, maka strategi untuk ke negara lain dimulakan. Ini termasuklah salah satu syarikat dari Malaysia telah mendapat kontrak dalam membesarkan MasjidilHaram di Makkah. Yang lebih dibanggakan kerana syarikat Malaysia terpilih itu adalah kontraktor utama dalam projek terebut. Dan aku telah ditunjukkan lakaran arkitek tentang kawasan yang akan dibangunkan bersebelahan dengan Masjidil Haram. Cukup canggih, moden dan futureristik. Apalagi aku cakaplah kat manager-manager projek ini, kalau ada jawatan kosong panggil lah aku sekali. Dahlah dapat income lebih, pahala membesarkan MasjidilHaram tiada bandingannya.
Dalam penilaianku terhadap kekuatan kewangan pembida-pembida Malaysia, antara kelemahannya iyang perlu dihalusi ialah :
A. Highly geared yang bermaksud banyak company di Malaysia bergantung kepada pinjaman jangkapanjang dalam menguruskan aset mereka. Secara purata 70% aset yang digunakan oleh syarikat dibiayai melalui pinjaman.
B. Loan repayment kurang dititikberatkan dan tidak menampakkan kesungguhan dalam pembayaran balik hutang. Loan tersebut akan menjadi mahal disebab bunga yang tinggi dikenakan secara cumulative.
C.Equity ratio yang rendah menunjukkan peratus aset semasa ke atas liability semasa adalah rendah.. Bermakna jika apa-apa terjadi kepada company tersebut, maka pembayaran hutang jangka pendek berisiko tinggi - kecairan rendah.[secara tak langsung ‘working capital’ juga rendah
D. Pengurusan perbelanjaan juga lemah. Peratusan kenaikan perbelanjaan adalah lebih tinggi dari peratusan kenaikan hasil[revenue] syarikat. Bermakna jika tahun 2002, Untung RM 100 perbelanjaan RM20, maka untung bersih RM 80. Pada tahun 2003, walaupun keuntungan naik hingga ke RM 400 tapi perbelanjaan RM 360, maka untung bersih hanya RM 40. Yang mana untung bersih 2003 lebih rendah dari 2002 walaupun hasilnya meningkat.
E. Asset turnover juga rendah bermaksud hasil [revenue] adalah sedikit dari jumlah aset yang digunakan. Bagi tujuan pengeluaran. Sebagai contoh jika total asset for the year is RM 100, dan revenue RM 110. Maka asset turnover hanaya 1.1 kali sahaja.

Akan tetapi ada juga syarikat yang saya lihat mengendalikan kewangan mereka dengan betul. Ini menyebabkan satu-satu pembida senang mendapat apa-apa saja projek.


Untuk semua syarikat yang membida / serta menjalankan operasi diluar Malaysia saya mengucapkan selamat berjaya kerana banyak faktor-faktor seperti cukai, perundangan, modal, exchange-rate, timing, interest rate yang sering dilupakan semasa sesuatu perancangan dibuat menyebabkan akhir sekali syarikat tersebut akan mendapat keuntungan tidak seperti dijangkakan. Dan saya ingin menasihatkan pengurus-pengurus kewangan bahawa pengurusan diluar Malaysia adalah sangat mencabar kerana ‘we are playing at the different ground and different situation’.

Comments: Post a Comment

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?