Sunday, May 01, 2005

 

Buku berpesta lagi di PWTC

Image Hosted by ImageShack.usBagaikan sebuah gudang informasi dan ilmu, PWTC sekali lagi di banjiri dengna bermacam-macam jenis buku, [Pesta Buku Antarabangsa, 23 April 2005 - 2 Mei 2005] dari buku pra sekolah, buku kerja latih tubi, buku teks, majalah, magazine, buku-buku jurnal, novel, buku motovasi, landskap, buku-buku yang didatangkan dari luar negara dan lain-lain lagi. Apa yang dilihat sekarang ini, buku yang dihasilkan bukan setakat buku tapi lebih dari itu. Berbagai teknik pemasaran yang dibuat bagi melariskan buku yang dihasilkan. Antara yang menarik perhatian saya :

1. Kebanyakan majalah di masukkan sekali CR-rom aplikasi contohnya majalah photografi, majalah landskap, majalah perhiasan rumah, games computer dan lain-lain. Ini membolehkan para pembaca untuk mencuba applikasi-aplikasi yang telah di ceritakan dalam majalah tersebut.
2. Ada satu gerai tu menjual sticker-sticker/ pelekat bagi tujuan penjilidan buku, dan ada yang digunakan untuk dipakai dirumah. Ini berguna untuk mengetahui lokasi buku atau majalah yang telah dibeli. Jadikan rumah kita satu perpustakaan satu hari nanti.
3. Terdapat juga buku-buku terutamanya buku teknikal telah di masukkan ke dalam CD dan mengikut salah seorang dari promoter buku, companynya sedang memasukkan buku yang dibaca ke dalam MP3. Banyak prosidur2 undang-undang yang perlu dipatuhi. Ia akan memudahkan pembaca-pembaca yang kurang mempunyai masa untuk mendapat faedah dari mendengarnya semasa berada dalam kereta , semasa bersantai di dalam kolam renang ataupun di tepi laut.
4. Ada juga buku-buku luar negara especially yang best seller terutamanya buku-buku motivasi dan buku yang nak jadi kaya telah mula dialih bahasakan ke dalam bahasa melayu. Ini mengingatkankan saya sewaktu belajar dulu, bahawa kalau nak cari buku yang alih bahasa, carilah dirak-rak buku Indonesia, boleh kata semua buku ada. Cuma yang peningnya kebanyakkannya dibuat secara ‘direct translation’ yang membuakan pembaca lagi tidak faham. Harap-harap company Malaysia kalau transalate, biar pembaca faham yer.
5. Seperti kebiasaan, kalau dibawa anak kecik , sering disapa oleh pengedar buku-buku konsep/method/teknik pembelajaran waktu kecil terutamanya English, cara membaca dengan baik dan lain-lain.Cuma sekarang ni kalau diperhatikan betul-betul bagi saya cara yang paling berkesan ialah mengguna audio-visual. Dan kurang teknik-teknik matematik yang diajar, yang mana bagi saya ia adalah asas segala-galanya dalam pembelajaran.
6. Yang paling kreatif dalam mempromosikan jualannya tapi tidak pasti tentang hasil kutipan ialah produk-produk kartunis, selain majalah kartun bulanan yang dihasilkan, sekarang sudah ada CD kartun yang dihasilkan yang dijual dan diletakkan dalam keluaran bulanan, ada souvenir macam baju, cawan, pen dan lain-lain, ada kelab-kelab komuniti, lebih menarik lagi menjual handphone punya MMS, wall paper. Di tepi-tepi gerai pelukis-pelukis karikatur menjalankan tugasnya.
7. Digital portable quran pun ada dijual, very user friendly, practical, search function. Sebenarnya dah baca dalam suratkhabar pasal produk ni. Tapi harga emmmmmm RM 1,000 lebih. Tak dapk den nak menolong.
8. Tedapat juga digital dictionary yang dijual, bukan setakat English melayu, melayu-english, berbagai bahasa pun ada, macam-macam ada. Ia practical for those yang traveling.
9. Ada satu gerai mencari penulis berbakat, ada interview dan berbual-bual. Ingat nak mencuba nasib gak tapi masa mencemburui masa yu. So tak jadi, tak pa next time aku akan cuba apply. Sebab ada yang di offer part time.

Actually saya baru je menonton Anugerah Industri Muzik NTV7 2005 yang juga dilangsungkan di PWTC juga, tengok dalam tv je. Berbagai-bagai anugerah untuk artis, dari vocal terbaik, album, artis harapan dan lain-lain lagi menyebabkan ramai anak muda kita tergila-gilakan untuk jadi artis.

Cuba kita mulakan anugerah-anugerah ini untuk penulis , sebagai cadangan, penulis buku teks terbaik, novel terbaik, kulit majalah terbaik, tatabahasa tulisan terbaik, penulis harapan, penulis versatile, sastera terbaik, pengkritik trbaik dan lain-lain lagi, kemungkinan besar rakyat Malaysia akan minat untuk membaca dan menulis.

[Ingat kawan] - Kepada yang beli buku, jangan lupa simpan resit untuk potongan cukai pada tahun depan.
Gambar yang sempat saya ambil
Free Image Hosting at www.ImageShack.usFree Image Hosting at www.ImageShack.usFree Image Hosting at www.ImageShack.us

Comments: Post a Comment

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?