Wednesday, April 27, 2005

 

Apprentice and Komen TV reality malaysia

Semalam last day the apprentice 2 rancangan yang saya mula minati. Dan di menangi oleh Kelly yang saya yakin beliau memang berhak untuk memenanginya. Sebenarnya saya ingin ulas panjang-panjang tentang apprentice 2 ni sebab banyak perkara yang dapat dipelajari seperti decision making, handle problematic people, teamwork, and etc. Walaubagaimanapun sesiapa yang menontonnya at least dapat pengetahuan baru dan boleh dimanafaatkannya.
Banyak tv reality yang muncul sekarang ini seperti Contender, Amazing Race, Malaysian Idol, Akademi Fantasia, Audition, Top Hsot, Explorace, Fear factor dan lain-lain. Sedutan-sedutan rancangan ini banyak ke udara semasa break apparentice final ni.
Disebabkannya diselang-selikan dengan program barat dan Malaysia, saya melihat satu kekurangan yang dibuat oleh komentator dari tv reality malaysia. Ini kerana komentator dari TV reality malayysia nampak tidak profesional semasa memberi pandangan mereka. Antara gelagat yang dibuat oleh komentator ialah :
a. Buat muka mengantuk.
b. Buat muka beruk
c. Meletakkan pensil didalam telinga
d. Membuat muka hairan
e. Tenganga-nganga
dan bermacam gelagat kebudak-budakkan dibuat

Komen yang diberi pun
a. Balik dulu
b. Bodoh
c. Tak ada IQ
d. Pergi belajar universiti dulu
e. Awak jadi pelawak lagi bagus

Saya yakin pada mereka yang mengikuti rancangan2 seperti ini ingin belajar. Oleh yang demikian komen yang diberikan perlulah bersifat membina bukannya menghina.Ia perlulah bersifat justifikasi bukannya provokasi dan lain2 lagi

Seperti contoh
1. Kalau tak sedap, terangkan kenapa suaranya tak sedap, cerita pasal tone suara, key-key yang kurang.
2. Kalau tak pandai menarik perhatian, cakap bagaimana nak tarik perhatian bukannya kata bodoh dll
3. Kalau tidak layak, kenapa tidak layak, justify.

Oleh yang demikian saya ingin mencadangkan penerbit rancangan sebegini patut memilih mereka yang pandai memberi komen yang baik dan justifikasi yang kuat. Ini adalah amat penting bagi pembinaan keintelektualan remaja-remaja kita kan menjadi pemimpin satu masa nanti. Boleh berhujah dan boleh memberi pendapat yang baik. Bukan nya pandai membuat muka-muka macam beruk.

Comments: Post a Comment

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?